Den kommer bla att utrustas med en 115 hp 2-takts utbordare, semi cleaverpropeller och motorlift för optimal prestanda.
Skulle inte den motorn räcka till så blir det en Yamaha 200 V-Max. Dock väger den motorn ca 70 kg mer än Johnsson motorn. Först en testkörning för att se prestandan, därefter motorval.
(Jag är ute efter ett totalt sinnessjukt drag!!!)Beräknad prestanda:
Toppfart + 70 knop
Kurvkapacitet 2,5 G
Fakta:
Längd 480 cm (Thundercat mäter 410 cm längd)
Bredd 215 cm (Thundercat mäter 210 cm bredd)
Vikt totalt ca 300 kg (skrov 150 kg / motor 150 kg)
Sponsorer för projektet är:
- Hammarby Marin Service
- Duells
Byggprojektet startade dec 2008 och planerad testkörning i början på april 2009.
Steg 2: Gelcoat rollas ut i 2 lager. Kritiskt moment där chansen är hög att första lagret "reser" sig och allt är förstört.
Steg 3: Glasfiber och plast läggs blött i blött. Många timmar plastandes i varmt garage!
Steg 4: Divinycell stag gjuts fast med microballonger. Mycket tillpassning och slipningsarbete.
Steg 5: Rutmönster har bildats och förstärkningen plastas fast i skrovet. Akterspegeln plastas och förstärks med marine plywood. Akterspegeln mäter 5 cm i tjocklek och förstärks även genom en ordentligt lådkonstruktion.
Steg 6: Durken passas in och plastas fast i skrovet. I framkant börjar fören ta form. Akterspegeln är nu färdig att formas till och förstärkas genom lådkonstruktionen.
Steg 7: Racing konsollen börjar ta form. Instrumentbrädan kommer att rymma det viktigaste, rattpumpen med ratten, varvräknare, trimmätare och motordata såsom vattentryck, temperatur och oljetryck.
Steg 8: Fören börjar ta form och har formen av en vinge. Extra arbete läggs ned för att skapa en massiv för som kan tåla höga påfrestningar av vågor.
Steg 9: Lådkonstruktion för akterspegeln är klar. På babords sida kommer separatoljetanken att sitta och batteriet på styrbordssidan för att skapa så nära viktneutralt förhållande som möjligt. Allt för att motverka motorns högergående vridmoment. Senare när motorn monteras kommer även den och motorliften att monteras off-set styrbord 35mm för att kompensera mot motorns högerrotation.Steg 10: Ren (Hypalon kungen) och Alex inspekterar de nytillverkade hypalontuberna. Inpassning och modifieringar noteras.
Steg 11: Bild på akterspegeln och provmontering tub i aktern.
Steg 12: Mätningar och inpassningar av racingstolar.
Steg 13: Förstärkning av förarplatsens fastsättning av racingstolarna samt en vattenskyddande list för att undanhålla vatten från durken.
Steg 14: Förberedelse av instrumentbrädan med finjustering och håltagning för instrument.
Steg 15: Sista spacklingen av konsollen innan lackering
Steg 16: Grundfärgen är pålagd.
Steg 17: "Sandning" av färgen direkt efter 2:a lagrets applicering. Från och med nu "byter" jag garage och vi börjar med tubmonteringen
Steg 18: Tuberna är nu på genom en ny innovativ teknik som ökar stabiliteten och fastsättningen dramatiskt. Detta var ett moment som ej fick vara med på bild för respekt gentemot leverantören, Ren som driver RIBFIT International.
Steg 19: Tillverkning av flänsar som har i uppgift att stabilisera tuben fram och bak. Här ses babords flänsar.
Steg 20: Flänsarna monterar med PL 400 och plastas därefter också fast.
Steg 31: Batteriet på plats. Optima bluetop så klart!
Steg 33: Ratten och rattpumpen monterad
Steg 35: Grundmålning akterspegel och flänsar innan sandning och övermålning igen.
Mvh Niklas
RIB EXTREME Rib-Charter
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar